EBENB#002: Boomerang Recruitment: oude bekenden, nieuw talent 

08-07-2023

Leestijd: 3 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Werkenbijonsbedrijf.nl maakt custom made werken bij-websites die het talent dat jij zoekt voor je werft. Een ‘werken bij’-website die uniek is, net als jullie bedrijfscultuur. Kijk hier hoe we dat ook voor jouw bedrijf kunnen doen. 

Ook bij 400+ ondernemers, directeuren, hr-managers en marketingmanagers in hun mailbox opduiken met jouw bedrijf? Word sponsor van de Employer Branding Expert Nieuwsbrief. Klik hier voor meer informatie en onze verrassende prijzen. 


Je bent constant op zoek naar nieuwe talentvolle mensen voor je bedrijf. Maar die zijn op dit moment schaars. Je doet er alles aan om je vacatures in te vullen. Je vacatures staan op Indeed en Monsterboard, op je werken bij-website en je social mediakanalen en je hebt je vaste recruiter aan het werk gezet. 

Maar helaas … je openstaande vacatures blijven oningevuld. 

Toch is er een vijver waar je misschien nog niet in gevist hebt. De vijver van oud-medewerkers. En dan bedoel ik natuurlijk de talentvolle medewerkers die uit zichzelf weg zijn gegaan, om elders hun geluk te zoeken. Of de oud-medewerkers die je bij een reorganisatie hebt moeten laten gaan. 

Dat noemen we boomerang recruitment. 

Wat is boomerang recruitment? 

De naam zegt het al. Boomerang recruitment is het strategisch proces waarmee je als bedrijf voormalig-medewerkers aantrekt en opnieuw in dienst neemt. 

Boomerang recruitment. Heel eerlijk, tot voor kort had ik niet van de term gehoord. Toch ben ik er wel mee bekend. Een bevriende ondernemer gaf jaren geleden al een boomerang aan zijn vertrekkende medewerkers. Zo’n echte van hout uit Australië. Ze kwamen later ook allemaal weer terug in dienst bij zijn bedrijf. 

Wat zijn de voordelen van boomerang recruitment?

Oud-medewerkers opnieuw aannemen heeft uiteraard een aantal voordelen: 

  • Je hoeft niet te werven via dure wervingskanalen als vacaturesites, social media en/of recruiters; 
  • Je bent veel minder tijd kwijt met inwerken en dat scheelt ook weer geld; 
  • De oud-medewerker kent de weg in jouw bedrijf; 
  • Je weet wat je aan hem of haar hebt; 
  • In de tijd dat hij of zij weg was zijn er nieuwe skills ontwikkeld. 

Wat zijn de nadelen van boomerang recruitment? 

Ook hier geldt natuurlijk; ieder voordeel heeft zijn nadeel. En ook aan boomerang recruitment kleven nadelen: 

  • Door een voormalig medewerker aan te nemen verandert er niet veel in je bedrijf; 
  • Geen frisse nieuwe ideeën van nieuw talent; 
  • De oud-medewerker is al eens uit de bedrijf vertrokken. Dat kan snel weer gebeuren. 

Hoe houd je contact?

Boomerang recruitment is een onderdeel van je employer branding strategie. Het is dus goed om dit goed te beschrijven in je Employer Value Proposition. Hier alvast zes tips wat te doen met talenten die je bedrijf gaan of hebben verlaten. 

  1. Als iemand ontslag indient blijf dan vriendelijk en geïnteresseerd en bedank hem of haar voor zijn bijdragen aan je bedrijf; 
  1. Houd een exitgesprek. Vraag waarom diegene het bedrijf verlaat en wat je had kunnen doen om hem of haar te behouden. 
  1. Laat in het exitgesprek weten dat je de medewerker graag had behouden en hij of zij altijd terug mag komen; 
  1. Organiseer een afscheidsbijeenkomst, waar collega’s en management de gelegenheid hebben om afscheid te nemen; 
  1. Nodig oud-medewerkers regelmatig uit voor (netwerk)borrels; 
  1. Connect via LinkedIn of andere social mediakanalen. 

Waar wacht je op? 

Terugkerende medewerkers voelen zich vaak meer betrokken bij het bedrijf dan nieuwe medewerkers. Zij zijn zich er ook van bewust dat het gras niet altijd groener is bij andere bedrijven. Dat zullen ze ook delen met hun collega’s, waardoor zij minder snel geneigd zullen zijn om te vertrekken. 

Dus als er geen sprake was van een arbeidsconflict en de reden waarom hij of zij vertrok niet meer relevant is, kun je hem of haar misschien verleiden met een mooi aanbod (groeimogelijkheden, hoger salaris, betere functie). 

Het is daarom een goed idee om te kijken welke medewerkers je bedrijf de afgelopen tijd hebben verlaten en contact met hen op te nemen. Je hoeft niet eens te vragen of ze willen komen. Als ze geïnteresseerd zijn laten ze dat vanzelf weten. 

Dat was het voor deze keer. 

Tot volgende week. 


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.