EBENB#005: Groene Arbeidsvoorwaarden: Hoe word je een duurzame groene werkgever?

29-07-2023

Leestijd: 3 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Talentontwikkeling van mens en organisatie. https://www.fpfullpotential.com/teams-coaching 

Full Potential begeleidt ondernemers en zakelijk leiders bij het creëren van een krachtig en waardevol leven.

Ontdek Mettom hoe makkelijk werkgeven kan zijn: wij nemen jouw personeelszaken over en jij focust op groei. Download ons gratis e-book en leer hoe wij jou kunnen ontzorgen als het gaat om alle lasten en zorgen rondom werkgeverschap. 


Steeds meer mensen willen voor een duurzaam groen bedrijf werken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 70% van de werknemers hier belang aan hecht. Jouw bedrijf doet er misschien al alles aan om zo ‘groen’ mogelijk te worden. Je hebt zonnepanelen op het dak van je kantoor of hal, werkt zoveel mogelijk met duurzame materialen, scheidt afval, hergebruikt materialen en water, je wagenpark is zo goed als elektrisch enzovoorts enzovoorts. Goed bezig.

Maar hoe word je als werkgever duurzaam?

Voor veel bedrijven is daar nog winst te behalen. Je kunt beginnen met je arbeidsvoorwaarden te vergroenen. Idealistisch talent zal daar zeker op afkomen en je medewerkers zullen erdoor getriggerd worden om te blijven.

Ik heb een aantal voorbeelden van groene arbeidsvoorwaarden voor je op een rijtje gezet.

  • Mobiliteit

Mobiliteit is een onderdeel van je duurzaamheidsplan dat iedereen wel begrijpt. Een elektrisch wagenpark, een fietsplan, een OV-pas en thuiswerkvergoedingen of het in bruikleen geven van kantoormeubelen. Maar durf daar ook eens brutaler in te zijn door bijvoorbeeld vrije dagen weg te geven aan mensen die 80% van de tijd op de fiets naar kantoor komen.

  • Gezondheid

Wil je je medewerkers gezond houden en duurzaam zijn denk dan eens aan gratis fruit en biologisch, vegetarisch of zelfs veganistische catering in de kantine. Dat maakt de foodprint van je bedrijf en je medewerkers een stuk kleiner.

  • Vakantie

Je bent een fijne werkgever die begrijpt dat de werk/privé situatie van je medewerkers in balans moet zijn. Daarom hebben jouw mensen ook lekker veel vrije dagen. Maar ja, vaker op vakantie betekent ook meer vliegen. Beloon medewerkers als ze niet met het vliegtuig op vakantie gaan, maar bijvoorbeeld met de trein, elektrische auto of de fiets.

  • Op kantoor

Een ‘groen’ kantoor is natuurlijk iets waar je als werkgever zelf veel invloed op hebt. Ik noemde al een aantal voorbeelden in de inleiding, maar wat dacht je van een papierloos kantoor, en stimuleer medewerkers herbruikbare producten zoals koffiemokken, lunchboxen en waterflessen (uiteraard met bedrijfslogo), oplaadbare batterijen, stoffen handoeken en servetten, opbergdozen et cetera te gebruiken. Doe aan afvalbeheer en zet een recyclingprogramma op. Zo wordt jouw kantoor steeds duurzamer en groener.

  • Thuis

Niet per se goed voor je eigen bedrijf, maar wel voor het milieu. Maak een klimaatbudget voor het verduurzamen van de woningen van je medewerkers, bijvoorbeeld voor zonnepanelen, isolatie of een warmtepomp. Je kunt hier ook denken aan de aanschaf van energiezuinige apparatuur als koelkast, wasmachine en droger.

  • Goed doen

Naast het feit dan groen werkgeverschap goed is voor het aantrekken en behouden van talentvol personeel en voor het milieu, is het ook goed voor je employer branding. Dit soort zaken zijn een fantastische manier om in je Employer Value Proposition te vermelden en via je recruitment marketing je doelgroep te informeren dat jij die groene, duurzame werkgever bent waar zij naar opzoek zijn.

Uiteraard zijn er nog veel meer groene, duurzame punten die je in je arbeidsvoorwaarden kunt vastleggen, maar ik hoop dat ik je in iedere geval een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.