EBENB#009: Employer Branding begint bij je eigen medewerkers

26-08-2023

Leestijd: 3 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.

Het Fhris Portaal: jouw route naar gestroomlijnde HR & Payroll. Ontdek onze visie op toekomstbestendige HR in onze whitepaper.


In de vorige nieuwsbrieven heb ik vooral gesproken over hoe je door middel van employer branding talentvolle kandidaten enthousiast maakt over jouw werkgeversmerk, waardoor ze bij jouw bedrijf komen werken.

Maar de grootste ambassadeurs van je werkgeversmerk zijn natuurlijk je medewerkers. Zij zijn diegene die het beste aan iedereen die het maar horen wil kunnen vertellen dat jij een geweldige werkgever bent en jouw bedrijf het leukste bedrijf is om voor te werken.

Maar wat moet je doen om jouw medewerkers het gevoel te geven dat zij bij het leukste, fijnste en beste bedrijf van de wereld werken?

Dat beschreef ik eerder in nieuwsbrief EBENB#006: Werkgeluk: Een gelukkige medewerker is een goede medewerker.

Je krijgt gelukkige medewerkers door ze:

  • Erkenning en waardering te geven
  • Te laten werken aan hun eigen ontwikkeling en persoonlijke groei
  • Een goede werk/privé-balans te geven
  • In een veilige werkomgeving te laten werken
  • Uitdagend werk te geven

Daar zullen we het verder niet over hebben. Laten we ervanuit gaan dat je al met deze punten aan de slag bent gegaan en ze in je Employer Value Proposition hebt opgenomen.

De volgende vraag is dus: Hoe communiceer je jouw visie en plannen richting je eigen mensen? Niet alleen om hen te laten weten hoe jij je onderneming wilt managen, wilt leiden.

En even zo belangrijk; hoe houd je een vinger aan de pols, zodat je weet hoe zij over jou als werkgever denken.

Hier zijn 5 manieren om goed te communiceren met je personeel:

  1. Intranet
    Het klinkt misschien een beetje ouderwets, maar je kunt tegenwoordig veel meer met intranet dan vroeger. Toen was het meer om top-down te communiceren, maar nu wordt het veel gebruikt om bottom-up te communiceren. Daarnaast kun je het ook als een intern communicatiemiddel inzetten.
  2. Weet wat er speelt
    Vraag je medewerkers regelenmatig wat zij willen en hoe zij over bepaalde zaken denken. Dat kan heel goed via anonieme vragenformulieren. Dan weet je zeker dat ze hun oprechte mening geven. En heel belangrijk; doe ook iets met deze informatie.
  3. Vertel wat er speelt
    Hoe meer openheid en uitleg over zaken jij als manager, ondernemer of directeur aan je medewerkers geeft, des te meer zullen ze je vertrouwen en begrijpen (en er sneller in berusten) waarom je de beslissingen neemt die je neemt.
  4. Hou je deur open
    Een opendeurbeleid is iets wat altijd zeer op prijs wordt gesteld door medewerkers. Let er wel op dat als je iets beloofd, dat je daar ook naar moet handelen. Geef altijd opvolging aan een gesprek. Ook als je je medewerker (op dat moment) niet kunt helpen.
  5. Eén op één gesprekken
    Voer regelmatig één op één gesprekken met je medewerkers. Vraag hen waar zij mee zitten en houd dit bij. Zo kun je problemen binnen je bedrijf herkennen en er iets aan doen. Of andersom; zo kun je zaken die door je mensen op prijs worden gesteld nog beter optimaliseren.

Hoe meer jouw medewerkers het naar hun zin hebben, des te beter zullen zij over jou als werkgever vertellen als het over je bedrijf gaat.

Communicatie is hier, net als bij iedere andere relatie, key.

Ik hoop dat ik je in iedere geval een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van honderden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.