EBENB#010: Je medewerkers belonen: Ontdek hoe je talent binnen je team houdt! 

02-09-2023
medewerkers belonen employer branding expert.

Leestijd: 3 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Moeite met het aantrekken van Generatie Z talent? Wij weten bij Purple Squirrel Effect hoe je dat doet! Tips and tricks in onze blog.

Lokaal Werkt is jouw betrouwbare lokale partner op het gebied van personeel. Lokaal geen kandidaat te vinden? Dan zetten we onze Spaanse recruiters aan het werk en huisvesten je nieuwe collega in de buurt, want Lokaal Werkt toch het beste.


In de jaren negentig van de vorige eeuw werkte ik voor Philips in diverse fabrieken als proces operator. Vaak in ploegen om zo wat extra geld te verdienen voor mijn jonge gezin. 

Omdat ik eigenlijk veel meer in mijn mars had was ik niet de meest gemotiveerde medewerker, maar was altijd op tijd, nooit ziek en leverde goed werk. 

Dat was mijn baas ook opgevallen en toen het tijd was voor mijn veroordelings … ik bedoel beoordelingsgesprek zei hij: “Serge, je hebt goed gewerkt dit jaar. Ik ben tevreden en daarom krijg je de hoogste beoordeling.” 

Ik was natuurlijk blij, want dat leverde extra geld op. En met twee opgroeiende meiden was dat hard nodig.  

Ik vroeg hem wat ik er extra bij zou krijgen aan salaris. Hij keek in het CAO-boekje en op zijn computer en zei; “38 gulden per maand extra, maar omdat je al in de hoogste schaal voor jouw functie zit krijg je maar 50% daarvan. 19 gulden extra voor een jaar lang je best doen dus. Bruto.” 

Je kunt je voorstellen dat ik de jaren daarna nooit meer mijn best heb gedaan voor die baas. 

Maar goed. Hoe kun jij je talentvolle medewerkers wel goed belonen.

Zo goed dat ze: 

  • Bij je blijven werken 
  • Gemotiveerd blijven 
  • Keihard hun best blijven doen 
  • Tegen iedereen vertellen hoe goed zij beloond worden door jou (als werkgever) 

Je beloont een hovenier natuurlijk anders dan een ict’er en een lasser ook anders dan een econometrist. Daarom probeer ik het in deze nieuwsbrief zo algemeen mogelijk te houden. 

Oke laten we beginnen. Je kunt je medewerkers belonen met: 

Erkenning en waardering 

Iedereen is gevoelig voor complimenten. Of je nu bij de plantsoendienst werkt of CEO bent. Door regelmatig een (gemeend) compliment uit te delen gaat jouw medewerker of team harder voor je lopen. Laat jouw mensen dus weten dat je waardeert wat ze voor je doen. 

Cadeaus en incentives 

Wie wordt er nu niet vrolijk van een kerstpakket, cadeautje, beautypakket of tripje met de hele afdeling naar de Efteling. Maar let op; tijden veranderen en terwijl wij vroeger een pakket met een fles appelsap, blik lychees en een handvol walnoten kregen, verwacht de gemiddelde millennial (en laten we het maar niet over generatie Z hebben) wel wat meer van hun werkgever. 

Teamactiviteiten 

Samen survivallen, naar een kookworkshop of een wijnproeverij, karten of met het hele team een escaperoom in. Het bevordert de teamspirit, verbindt en haalt de druk van de ketel. Als ik personeel had zou ik hier een flink deel van mijn beloningsbudget aan uitgeven. Overigens is dit socialmediatechnisch een mooie manier om je werkgeversmerk te promoten. Want geloof mij maar als ik zeg dat het op Facebook, Snapchat, TikTok en/of Instagram gedeeld wordt als Hans de boontjes laat aanbranden of Roos wint van alle mannen in haar team met karten. 

Groeimogelijkheden 

Een bevordering naar een hogere functie is natuurlijk de ultieme beloning, én daarnaast een geweldige motivatie om je medewerkers hun stinkende best te laten doen. Ook hier weer, ik zeg het in bijna iedere nieuwsbrief; wat je belooft moet je ook nakomen. 

Geld 

Geld als beloning is vaak een quick fix. Het behoudt geen talent en het motiveert jouw medewerkers maar heel even. In combinatie met de vorige punten kan geld wel een mooie motivatie zijn om je talent binnen je team te houden. 

Belonen kan dus op vele manieren. En er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om jouw mensen te belonen voor hun bewezen diensten. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe er bij jou in het bedrijf wordt beloond.  

Laat het me eens weten door op deze mail te replyen.  

Ik hoop dat ik je in iedere geval een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland. 

Dat was het voor deze keer. 

Tot volgende week. 

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van honderden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.