EBENB#015: Dit is de reden waarom jij geen nieuw talent vindt! 

07-10-2023

Leestijd: 3 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Moeite met het aantrekken van Generatie Z talent? Wij weten bij Purple Squirrel Effect hoe je dat doet! Tips and tricks in onze blog.

Lokaal Werkt is jouw betrouwbare lokale partner op het gebied van personeel. Lokaal geen kandidaat te vinden? Dan zetten we onze Spaanse recruiters aan het werk en huisvesten je nieuwe collega in de buurt, want Lokaal Werkt toch het beste.


En zo los je dat op

Heb je moeite met het vinden van nieuw talent voor jouw bedrijf?

Dan is het NU het moment om eens goed om te kijken wat er allemaal misgaat tijdens je werving en selectieproces.

Er zijn namelijk genoeg bedrijven die het wel lukt om nieuwe medewerkers te vinden.

Zijn doen dus iets goed. En jij iets fout.

Jezelf een spiegel voorhouden is misschien best eng, maar het is meestal de enige manier om een probleem op te lossen.

Om je te helpen om voor die figuurlijke spiegel te gaan staan heb ik negen punten op een rij gezet die vaak misgaan of vergeten worden als je één of meerdere vacatures plaatst.

  • Je bent niet zichtbaar als werkgever
    Eenvoudig op te lossen. Stel een Employer Value Proposition (EVP) op en zet je marketingteam (intern/extern) aan het werk.
     
  • Je vacatureteksten zijn saai
    Je bent misschien wel een supergoede HR-manager, maar schrijven is ook een vak. Huur daarom een goede tekstschrijver in en laat hem of haar de vacatureteksten naar aanleiding van de EVP schrijven.
     
  • Je vacatureteksten zijn vaag
    Zie het antwoord hierboven. En wees duidelijk. Zorg dat potentiële kandidaten precies weten wat ze bij jou als werkgever kunnen verwachten. Onduidelijkheid schrikt af.
     
  • Je staat bekend als een slechte werkgever (ook al ben je dat misschien helemaal niet)
    Misschien was de vorige directeur wel een kl**tz*k of is het een tijdje slecht met het bedrijf gegaan. Maar dat was toen. Zet ook hier je marketingteam (intern/extern) aan het werk. En laat ze je bedrijf op een positieve manier als werkgever in de markt zetten. Vergeet geen EVP op te stellen.
     
  • Je medewerkers praten slecht over je
    Oei, dan heb je een probleem, of een uitdaging zoals mijn oude buurman Hans mij altijd verbeterde. Ga met je mensen in gesprek en los problemen samen op. Wees niet bang om professionele hulp in te schakelen.
     
  • Je verwacht te veel van je kandidaten
    Je vraagt in je vacatures naar een 18-jarige met een universiteitsdiploma en vijf jaar ervaring. Je snapt wel wat ik bedoel. Wees reëel en probeer niet het onderste uit de kan te halen. Geef mensen de kans om binnen jouw bedrijf te groeien. 
     
  • Je arbeidsvoorwaarden zijn hopeloos verouderd
    Verleid jij nog steeds je kandidaten met een laptop en draagbare telefoon van de zaak? Denk ook eens aan moderne arbeidsvoorwaarden zoals de mogelijkheid om thuis te werken, goede werk/privé balans, gratis sporten, flexibel pensioen, gezond bedrijfsrestaurant, et cetera.
     
  • Je wervingsmethodes zijn uit de tijd van Ben Hur
    Plaats jij je vacatures nog steeds alleen bij het UWV, op je website en bij Monsterboard? Tijd om te vernieuwen. LinkedIn en TikTok zijn helemaal hip. En vergeet je medewerkers niet. Zet hen ook in om nieuw talent binnen te halen. Employer Branding is hot op dit moment en 35% van de nieuwe medewerkers wordt tegenwoordig via-via geworven.
     
  • Je reageert niet snel genoeg op sollicitanten
    Tegenwoordig moet alles snel snel snel. Zorg daarom dat je meteen reageert als nieuw talent zich aanmeldt. Wees bereikbaar en neem de tijd om hen goed te informeren. Want zoals ik in iedere nieuwsbrief zeg: Communicatie is key.

Wees niet bang om je aanpak te veranderen. Het ergste wat kan gebeuren is dat je nog steeds geen nieuwe kandidaten vindt.

Door constant aan je werkgeversmerk en je werving- en selectiemethodes te werken zal ook jij steeds sneller dat oh zo nodig talent binnenhalen.

Nog geen nieuwe kandidaat gevonden? Hopelijk lukt het met deze tips wel.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.