EBENB#034: Gebruik jij masculien taalgebruik in jouw vacatureteksten?

17-02-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Lokaal Werkt is jouw betrouwbare lokale partner op het gebied van personeel. Lokaal geen kandidaat te vinden? Dan zetten we onze Spaanse recruiters aan het werk en huisvesten je nieuwe collega in de buurt, want Lokaal Werkt toch het beste.

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Masculien taalgebruik in je vacature kan vrouwen uitsluiten en stereotypen versterken.

En dat wil jij als inclusief en divers bedrijf natuurlijk niet.

Bij jullie in het bedrijf zijn mannen en vrouwen gelijk en het is onbelangrijk of een vrouw of een man een functie bekleed. Zolang de meest competente persoon maar op de juiste plek zit.

Toch wordt er nog flink wat masculien taalgebruik in vacatures gebruikt, waardoor vrouwen onbewust minder aangesproken worden.

En misschien niet solliciteren.

Dat kan jouw bedrijf een top kandidaat kosten.

Het is dus belangrijk om ook in je vacatures genderneutrale teksten te gebruiken.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van masculiene zinnen die je nog steeds in vacatures tegenkomt samen met een genderneutraal alternatief.

Here we go:

  • We zijn op zoek naar een gedreven en resultaatgerichte kandidaat.
    • We zijn op zoek naar een gedreven en resultaatgerichte medewerker.
  • Je bent een echte teamplayer met een sterke winnaarsmentaliteit.
    • Je bent een echte teamplayer met een sterke samenwerkingsmentaliteit.
  • Je hebt een gezonde dosis ambitie en durft risico’s te nemen.
    • Je hebt een gezonde dosis ambitie en durft uitdagingen aan te gaan.
  • Je bent stressbestendig en kunt goed werken onder druk.
    • Je bent stressbestendig en kunt goed omgaan met deadlines.
  • Je bent een krachtige communicator en kunt goed overtuigen.
    • Je bent een heldere communicator en kunt goed overtuigen.
  • De woorden:
    • Leider: coördinator, begeleider, mentor;
    • Competitief: resultaatgericht, prestatiegericht, gedreven;
    • Analytisch: onderzoekend, kritisch, oplossingsgericht;
    • Visionair: strategisch, innovatief, vooruitstrevend;
    • Ondernemend: creatief, initiatiefrijk, proactief.

Zoals je ziet hoef het niet heel ingewikkeld te zijn. Door middel van net iets ander taalgebruik zijn jouw vacatureteksten snel genderneutraal.

Nog een interessant weetje.

Wist je dat vrouwen pas op jouw vacature reageren als ze aan 10 van de 10 functie-eisen voldoen. Mannen reageren al bij 6 van de 10 functie-eisen.

Wil je dus dat meer mensen op jouw vacature reageren? Schrijf je vacatureteksten dan genderneutraal. Er zullen meteen meer vrouwen solliciteren.

Een mooie bijkomstigheid is dat je werkgeversmerk ook weer een beetje sterker wordt!

Dit was het voor deze keer.

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.