EBENB#038: Gen Z: Ontdek de geheimen om ze te boeien en te binden

16-03-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Gen Z.

We raken er maar niet over uitgepraat.

Iedereen heeft er een mening over en iedereen moet er zijn plasje over doen.

Toch komt de generatie die tussen 1997 en 2012 is geboren met rasse schreden de arbeidsmarkt op en zul jij als werkgever het ermee moeten doen.

Als werkgever is het voor jou dus belangrijk dat jouw werkgeversmerk (en dus je employer branding) ook voor deze groep nieuwe talenten op orde is.

Hieronder vind je 10 tips die daarbij helpen:

Binnenhengelen

  1. Zorg ervoor dat je vacature visueel aantrekkelijk is. Plaats dus geen lange teksten, gebruik video (portrait uiteraard, duh) en geef een duidelijke korte taakomschrijving. Salarisvermelding is een must.
  2. Geef potentiële kandidaten de mogelijkheid om kennis te maken met je bedrijf door ze een dagdeel mee te laten lopen.
  3. Maak het eenvoudig om te solliciteren. Een interessante cv hebben ze toch nog niet en een motivatiebrief is ook weer een horde die genomen moet worden.

Het sollicitatiegesprek

  1. Stel je kandidaten op hun gemak tijdens het gesprek. Geen ‘u’, geen moeilijke termen, geen strikvragen.
  2. Vraag wat ze motiveert, waar hun energie van down the drain gaat. Wees geïnteresseerd.
  3. Sta op gelijke hoogte met je kandidaten. Laat geen autoriteit gelden.

Onboarden

  1. Laat ze begeleiden door jonge talenten die al wat langer binnen je bedrijf werken, zodat de generatiekloof niet te groot is en bij wie de Gen Z’er zich op zijn/haar gemak voelt.
  2. Maak een onboarding videoplatform, waar door middel van video de jonge nieuwe medewerkers uitgelegd wordt hoe het reilt en zeit binnen jouw bedrijf. Dus geen 240 pagina’s tellend boekwerk!
  3. Maak samen een carrièreplan op en deel het op in kleine stappen, waardoor doelen eenvoudig behaald kunnen worden.

… en zo blijven ze

  1. Blijf communiceren. Geen jaarlijkse beoordelingsgesprekken, maar maandelijkse, of misschien wel tweewekelijkse korte evaluaties hoe zij de vooruitgang en de functie ervaren.
  2. Als leidinggevende ben je een coach die in dienst staat van zijn mensen. Controle en de baas spelen is zo 1990.
  3. En als laatste … BLIJF COMMUNICEREN!
    En voor wie het nog niet wist. 80% van communiceren bestaat uit luisteren. Daarom heb je twee oren en maar één mond gekregen, aldus mijn oma.

Voor deze nieuwsbrief kreeg ik inspiratie van een LinkedIn post die in mijn tijdlijn voorbijkwam. Ik ben de naam van de schrijver vergeten te noteren.

Ik jatte wat, herschreef een deel en ik vulde aan.

Hopelijk word jij ook door deze nieuwsbrief geïnspireerd om eens goed na te denken hoe jij omgaat met de nieuwe generatie werkzoekenden, en zo je werkgeversmerk klaar te maken voor de komende jaren.

Dit was het voor deze keer.

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.