EBENB#049: De Kunst van Onboarding: Een goede eerste indruk op je werkgeversmerk.

01-06-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


De Kunst van Onboarding: Een goede eerste indruk op je werkgeversmerk.

Daar heb jij alleen maar profijt van!

Of het nu om een first date, je eerste klantencontact of de eerste keer bij je schoonouders gaat …

… een eerste indruk is superbelangrijk!

Is die niet goed, dan heb je een grote kans dat de relatie met je date, potentiële klant of schoonmoeder nooit iets wordt.

En zo is de eerste indruk van je nieuwe medewerkers ook cruciaal voor jouw werkgeversmerk.

Maar ja, hoe doe je dat dan?

Hoe maak je een goede eerste indruk op nieuwe medewerkers?

Hieronder 10 tips die kunnen helpen:

  1. Begin je onboarding al vóór de eerste werkdag
    Stuur nieuwe medewerkers een welkomstpakket (met leuke goodies) of een introductie e-mail (met een smoelenboek van het team).
  2. Zorg dat nieuwe medewerkers een warm welkom krijgen op hun eerste werkdag
    Zorg dat zijn of haar leidinggevende klaar staat om hem of haar te verwelkomen en er tijd vrijgemaakt wordt om kennis te maken met het team.
  3. Zorg voor een goed gestructureerd onboarding plan
    Hierin kunnen de nieuwe medewerkers zien wat hen de komende dagen of weken te wachten staat.
  4. Begeleid je nieuwe medewerkers goed
    Wijs een mentor of buddy toe die je nieuwe medewerker wegwijs maakt in het bedrijf en plan regelmatig check-ins in om de voortgang te bespreken.
  5. Train je nieuwe medewerkers
    Bied je nieuwe medewerkers een gedetailleerd trainingsprogramma aan, waar zij precies leren wat zij moeten kunnen om goed in jullie bedrijf te integreren.
  6. Vertel over je bedrijfscultuur
    Leg de kernwaarden en missie van het bedrijf uit en hoe de nieuwe medewerker hieraan kan bijdragen.
  7. Vraag om feedback
    Door regelmatig om feedback aan nieuwe medewerkers te vragen krijg je de mogelijkheid te zien hoe het met hen gaat en ook om jouw onboardingsproces constant te verbeteren.
  8. Evalueer regelmatig
    Als je samen met je nieuwe medewerkers regelmatig evalueert weet je veel beter en sneller wat er speelt. Iedere twee weken een kwartiertje is vaak al meer dan genoeg.
  9. Zorg dat je nieuwe medewerkers vanaf dag één meteen aan de slag kunnen
    Als een nieuwe medewerker start, is het fijn als zijn of haar tools om de functie uit te voeren klaar staan om te gebruiken. Ik heb het hier over de laptop (werkende e-mail en benodigde programma’s), de leaseauto, bedrijfsbus (inclusief gereedschap), bedrijfskleding die past, et cetera.
  10. Betrek nieuwe medewerkers vanaf het begin
    Neem ze meteen mee naar nieuwe klanten, nodig ze uit voor de bedrijfsborrel, het teamuitje of jullie bedrijfsvoetbalteam, waardoor ze meteen betrokken worden in jullie organisatie.

En als bonustip: Zorg dat je constant je onboardingsproces verbetert en aanpast.

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.