Leestijd: 3 minuten
Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft.
Werkenbijonsbedrijf.nl maakt custom made werken bij-websites die het talent dat jij zoekt voor je werft. Een ‘werken bij’-website die uniek is, net als jullie bedrijfscultuur. Kijk hier hoe we dat ook voor jouw bedrijf kunnen doen.
Ook bij 400+ ondernemers, directeuren, hr-managers en marketingmanagers in hun mailbox opduiken met jouw bedrijf? Word sponsor van de Employer Branding Expert Nieuwsbrief. Klik hier voor meer informatie en onze verrassende prijzen.
Als een medewerker jouw bedrijf verlaat is dat negen van de tien keer geen goed nieuws. Meestal heb je in de persoon een hoop tijd, geld en energie gestoken en neemt hij of zij een hoop expertise mee. Dat verdampt allemaal in één keer.
Niet alleen vervelend om bovenstaande redenen, maar ook omdat het slecht voor je employer branding is. Een ontevreden medewerker die je bedrijf verlaat zal geen goede dingen over zijn oude werkgever vertellen. En dat is nu net wat jij niet wilt.
Hieronder vind je vijf redenen waarom een medewerker jouw organisatie verlaat en hoe je dit kunt voorkomen.
Als iemand ambitieus is en binnen je bedrijf niet verder kan groeien is dat vaak een goede reden om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Zorg ervoor dat je goed naar je medewerkers luistert en weet wat er bij hen speelt. Misschien zit desbetreffende persoon wel aan de top van zijn functie en zijn daar geen groeimogelijkheden meer. Maar wie weet ergens anders binnen je bedrijf wel en kan hij of zij met (of zonder) een leertraject op die plek terechtkomen. Als dat lukt sla je twee vliegen in een klap. En je behoudt een goede medewerker én je hebt een hogere (vaak moeilijker invulbare) functie ingevuld.
Ik ben geen voorstander van het kijken naar de concurrent, maar soms kan dat met belonen wel slim zijn. In sommige functies veranderen werknemers van werkgever voor een paar euro per uur. In andere functies zijn secundaire voorwaarden een goede reden om over te stappen. Kijk dus goed wat de concurrentie doet en wat er beter kan binnen je eigen bedrijf. Hoe is je loon in verhouding met je concurrenten? Kun je de secundaire arbeidsvoorwaarden verbeteren door bijvoorbeeld medewerkers te belonen met extra vrije dagen? Wat vinden je eigen medewerkers eigenlijk van je beloningsysteem? En hoe staat het met de bonussen?
Het gaat goed met je bedrijf. Orders en werk blijven binnenstromen en de omzet (en winst) schiet omhoog. Je medewerkers moeten veel en hard werken, overwerken is aan de orde van de dag. Uiteraard betaal je die extra uren uit. Kei fijn, zoals ze dat hier in Eindhoven zeggen, maar ook een zware belasting voor veel mensen. En een goede reden om te vertrekken. Je medewerkers willen graag voor je werken, maar ergens is een grens. Zorg daarom dat je op de hoogte bent van wat er speelt. Laat weten hoe lang je verwacht dat de drukte aanhoudt. Maak bekend dat je bezig bent met het aannemen van nieuwe mensen. Als er echt tot laat overgewerkt moet worden zorg voor een goede maaltijd. En nog een extra tip: Geef ze een leuk presentje mee voor het thuisfront, dan houd je die ook tevreden.
Ik las laatst ergens; “People don’t leave a company, they leave their managers”.
Gebrek aan communicatie. Geen erkenning geven. Geen ondersteuning geven. Allemaal vormen van slecht management. Dat leidt vaak tot frustratie en soms tot vertrek. Zorg er dus voor dat jij en/of de rest van de directie en managers blijven communiceren. Weet wat er leeft onder je medewerkers en anticipeer. Door te communiceren waarom je op de manier je mensen managet kun je een hoop frustratie voorkomen. Leg eens uit aan je team waarom je bepaalde beslissingen neemt, werkwijzen hanteert of keuzes maakt. Wie weet begrijpen ze dan wel je managementstijl. Als jouw medewerkers zich niet kunnen vinden in jouw managementstijl zijn ze zo verdwenen.
Als een medewerker geen uitdaging meer vindt in het werk dan zal hij of zij sneller geneigd zijn om het bedrijf te verlaten. Of nog erger, hij of zij blijft maar werkt ongemotiveerd en ongeïnteresseerd. Het is daarom dus goed om je mensen te blijven uitdagen. Dat kan met extra werk, nieuwe, meer uitdagende taken, cursussen, promotiemogelijkheden, noem maar op. Niks doen levert waarschijnlijk vertrek op en dat wil je in de meeste gevallen niet.
Communicatie blijft dus altijd key. Wie communiceert weet wat er speelt en wie weet wat er speelt kan vroegtijdig ingrijpen en het vertrek van één (of meerdere!!!) medewerker(s) voorkomen.
Carrièremogelijkheden, beloning, managementstijlen, werk-privébalans zijn allemaal onderwerpen die je in je Employer Value Proposition kan beschrijven en naar buiten en zeker binnen kan communiceren.
Dat was het voor deze keer.
Tot volgende week.
Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen: