EBENB#017: 7 waarschuwingssignalen dat je talent dreigt te vertrekken 

21-10-2023

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Moeite met het aantrekken van Generatie Z talent? Wij weten bij Purple Squirrel Effect hoe je dat doet! Tips and tricks in onze blog.

Link X begeleidt al meer dan 20 jaar MKB-ondernemingen op de meest uiteenlopende HR-onderwerpen zoals arbeidsrecht, ziekteverzuim en recruitment. Hulp nodig? Partime inzetbaar, fulltime betrokken.


Employer Branding zet je niet alleen in om nieuw talent binnen te halen.

Maar ook om je beste medewerkers binnen je bedrijf te behouden.

Want laten we eerlijk zijn. Talentvolle mensen kunnen overal aan de bak.

En als ze vertrekken, kost jou dat geld. Heel veel geld. Denk maar aan zaken als:

  • Het werven van een nieuw medewerker
  • Het inwerken van een nieuwe medewerker
  • Productiviteitsverlies door bovenstaande twee punten
  • Het verlies van bedrijfskennis

Je hebt er dus baat bij dat jouw talentvolle medewerkers blijven.

Luister daarom goed naar signalen op de werkvloer.

Dit zijn 7 signalen waar je op moet letten

  1. Je medewerkers willen niet praten over de toekomst
  2. Ze klagen over hun loon
  3. Ze vermijden het maken van langetermijnplannen
  4. Hun productiviteit daalt
  5. Ze stoppen met het delen van ideeën
  6. Ze zijn vaker afwezig
  7. Ze trekken zich sociaal terug

En wat moet je dan doen als je bovenstaande signalen ziet:

  • Slechte bedrijfscultuur? Aanpakken die hap. Nu meteen!
  • Blijf je medewerkers uitdagen: Bied trainingen aan. Help ze groeien.
  • Wees één en al oor: Maak het veilig voor ze om over alles te kunnen praten.
  • Vier de successen: Ook de kleintjes. En zorg ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen.
  • Houd contact met je mensen: Wacht niet tot het te laat is. Praat regelmatig met ze.
  • Wees Open: Deel je visie voor de toekomst en bouw vertrouwen op.
  • Beloon goed: Zorg ervoor dat ze betaald krijgen wat ze waard zijn.

Wees zuinig op je talent. Dat is goed voor je bedrijf en voor je portemonnee.

Wees niet bang en neem actie en door samen te werken win je het meest.

En als laatste een vraag: Hoe vaak vraag jij je beste medewerkers of ze nog tevreden zijn?

Ik hoor het graag van je.

Ik hoop dat ik je in iedere geval een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland.

(Deze e-mail is gebaseerd op een artikel van Justin Wright. Ik heb het vertaald, aangepast en eigen kennis aan toegevoegd.)

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.