Home » Blog » EBENB#001: 9 tips voor een werken bij-website
EBENB#001: 9 tips voor een werken bij-website
01-07-2023
Leestijd:4,5 minuten
Dit is de allereerste Employer Branding Expert-nieuwsbrief. En jij krijgt hem zomaar helemaal voor niks in je mailbox.
Ik heb je op mijn mailinglist gezet omdat ik je op een of andere manier tegen ben gekomen. In het echt, online of misschien heb ik je e-mailadres via via gekregen van een vriend, kennis of relatie.
Wil je deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Onderaan aan deze mail staat een link waar je je eenvoudig kunt uitschrijven.
Wil je wel iedere week een bruikbare tip in je mailbox ontvangen om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken? Lees dan verder.
Met vriendelijke groet,
Serge van Uden
Overal waar ik kom hoor ik het. “We hebben een tekort aan medewerkers. We kunnen geen nieuwe mensen vinden.”
Waarschijnlijk heb jij ook moeite om aan nieuwe medewerkers te komen en zal het voor jou ook een hele uitdaging zijn om dit probleem op te lossen nu er zo’n schaarste is op de arbeidsmarkt.
Om nieuw talent te werven kan een ‘werken bij-website‘ een (onderdeel van de) oplossing zijn. Het is niet alleen een effectieve manier om potentiële medewerkers te overtuigen om bij jouw bedrijf te komen werken, maar ook een manier om je als werkgever te profileren.
Je kunt met een werken bij-website jouw bedrijf presenteren, de bedrijfscultuur tonen en de voordelen van het werken bij jouw bedrijf laten zien.
Maar hoe doe je dat? Ik geef je hieronder 9 waardevolle tips voor een werken bij-website:
- Maak een sterke eerste indruk
Zorg ervoor dat de homepage aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Gebruik geen stockfoto’s, maar foto’s met je eigen mensen. Zorg ook voor een korte, duidelijke en overtuigende boodschap die de unieke aspecten van jouw bedrijf als werkgever benadrukt.
- Laat je bedrijfscultuur zien
Laat door middel van foto’s, video’s en verhalen van je huidige medewerkers zien wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt en waarom de werksfeer op en top is. Wees authentiek en zorg ervoor dat wat op de site staat ook echt zo is.
- Toon alleen openstaande vacatures
Niks is zo vervelend als op een vacature reageren en er vervolgens achter komen dat deze al vervuld is. Daar krijg je slechte praat van (sorry, ik blijf een Eindhovenaar). Zorg er dus altijd voor dat je werken bij-website up to date is.
- Maak solliciteren makkelijk
Mensen zijn van nature een beetje lui en hebben geen zin om lange formulieren in te vullen. Maak het potentiële kandidaten zo eenvoudig mogelijk. Van een pizza bezorger tussen de 18 en 20 jaar heb je helemaal geen cv nodig. Alleen een naam en een telefoonnummer is vaak genoeg. En is een motivatiebrief echt van belang? Een formulier waar zo min mogelijk ingevuld hoeft te worden verhoogt de kansen dat het invuld wordt dus aanzienlijk.
- Laat je medewerkers aan het woord
Jij kan op je werken bij-website als bedrijf natuurlijk vertellen waarom het zo leuk is om bij jullie te werken, maar als een medewerker die al jaar voor je werkt dat in geuren en kleuren beschrijft is dat natuurlijk veel overtuigender en geeft potentiële kandidaten meer vertrouwen.
- Wat zijn de groeimogelijkheden?
Bijna iedereen wil in zijn functie of binnen het bedrijf kunnen groeien. Vertel daarom dat jouw bedrijf je medewerkers stimuleert om zicht te ontwikkelen en (als mens) te groeien. Dat kan bijvoorbeeld met opleidingsprogramma’s, carrièrepaden en mentorships.
- Social media
Als je je als werkgever op je socialmediakanalen profileert en daar ook je vacatures plaats dan is een werken bij-website natuurlijk perfect om de geïnteresseerde kandidaat naar toe te leiden. Ze zien dan niet alleen de vacature, maar ook andere vacatures en hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken.
- Show je werkomgeving
Potentiële kandidaten vinden het leuk om te zien waar ze terechtkomen als ze aangenomen worden. Laat op je werken bij-website door middel van beeld (foto’s en/of video’s) zien hoe hun toekomstige werkplek eruitziet. Dat kan net dat kleine zetje geven om toch te solliciteren.
- Makkelijk contact opnemen
Zorg dat op de werken bij-website op ieder moment contact openomen kan worden met je HR-team. Vermeld in de vacature het rechtstreeks telefoonnummer van de verantwoordelijke HR-medewerker zodat er snel en persoonlijk gereageerd kan worden.
Zo zie je dat een werken bij-website een krachtige tool kan zijn om nieuwe medewerkers te werven en lege vacatures in te vullen. Door je als een sterke, fijne en goede werkgever neer te zetten, wek je interesse bij het talent dat op zoek is naar een nieuwe uitdaging.
Besef dat een werken bij-website een investering in de toekomst is en zorg ervoor dat de site er aantrekkelijk uit ziet voor mogelijke kandidaten. Zorg dat alles klopt, de vormgeving, de content en de toon.
En wat ik heel belangrijk vind; zorg regelmatig voor nieuwe content, zodat geïnteresseerde kandidaten die er één, twee of drie maanden eerder nog niet aan toe waren om te solliciteren en nu wel, verrast worden met nieuwe verhalen, nieuwe vacatures en nieuwe inzichten.
Dat was het voor deze keer.
Tot volgende week.
Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:
- WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
- PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.