Leestijd: 3 minuten
Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft.
Werkenbijonsbedrijf.nl maakt custom made werken bij-websites die het talent dat jij zoekt voor je werft. Een ‘werken bij’-website die uniek is, net als jullie bedrijfscultuur. Kijk hier hoe we dat ook voor jouw bedrijf kunnen doen.
Ook bij 400+ ondernemers, directeuren, hr-managers en marketingmanagers in hun mailbox opduiken met jouw bedrijf? Word sponsor van de Employer Branding Expert Nieuwsbrief. Klik hier voor meer informatie en onze verrassende prijzen.
Je bent constant op zoek naar nieuwe talentvolle mensen voor je bedrijf. Maar die zijn op dit moment schaars. Je doet er alles aan om je vacatures in te vullen. Je vacatures staan op Indeed en Monsterboard, op je werken bij-website en je social mediakanalen en je hebt je vaste recruiter aan het werk gezet.
Maar helaas … je openstaande vacatures blijven oningevuld.
Toch is er een vijver waar je misschien nog niet in gevist hebt. De vijver van oud-medewerkers. En dan bedoel ik natuurlijk de talentvolle medewerkers die uit zichzelf weg zijn gegaan, om elders hun geluk te zoeken. Of de oud-medewerkers die je bij een reorganisatie hebt moeten laten gaan.
Dat noemen we boomerang recruitment.
De naam zegt het al. Boomerang recruitment is het strategisch proces waarmee je als bedrijf voormalig-medewerkers aantrekt en opnieuw in dienst neemt.
Boomerang recruitment. Heel eerlijk, tot voor kort had ik niet van de term gehoord. Toch ben ik er wel mee bekend. Een bevriende ondernemer gaf jaren geleden al een boomerang aan zijn vertrekkende medewerkers. Zo’n echte van hout uit Australië. Ze kwamen later ook allemaal weer terug in dienst bij zijn bedrijf.
Oud-medewerkers opnieuw aannemen heeft uiteraard een aantal voordelen:
Ook hier geldt natuurlijk; ieder voordeel heeft zijn nadeel. En ook aan boomerang recruitment kleven nadelen:
Boomerang recruitment is een onderdeel van je employer branding strategie. Het is dus goed om dit goed te beschrijven in je Employer Value Proposition. Hier alvast zes tips wat te doen met talenten die je bedrijf gaan of hebben verlaten.
Terugkerende medewerkers voelen zich vaak meer betrokken bij het bedrijf dan nieuwe medewerkers. Zij zijn zich er ook van bewust dat het gras niet altijd groener is bij andere bedrijven. Dat zullen ze ook delen met hun collega’s, waardoor zij minder snel geneigd zullen zijn om te vertrekken.
Dus als er geen sprake was van een arbeidsconflict en de reden waarom hij of zij vertrok niet meer relevant is, kun je hem of haar misschien verleiden met een mooi aanbod (groeimogelijkheden, hoger salaris, betere functie).
Het is daarom een goed idee om te kijken welke medewerkers je bedrijf de afgelopen tijd hebben verlaten en contact met hen op te nemen. Je hoeft niet eens te vragen of ze willen komen. Als ze geïnteresseerd zijn laten ze dat vanzelf weten.
Dat was het voor deze keer.
Tot volgende week.
Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen: