EBENB#051: Gen Z én generatie X in één team: een win-win situatie

15-06-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Gen Z én generatie X in één team: een win-win situatie

In een ver verleden toen ik nog het rockmagazine Up Magazine uitgaf, had ik altijd een stagiair journalistiek onder mijn hoede.

Deze jongens en meisjes wisten van toeten noch blazen en de meesten hadden in de drie of vier jaar tijdens hun studie nauwelijks iets geschreven.

Ik leerde ze binnen drie maanden de kneepjes van het vak. Als oude rot liet ik ze ploeteren en zweten, maar op het einde van hun stage waren de stagebegeleiders verrast over de goede resultaten en de vele nieuwtjes, artikelen en interviews die zij afgeleverd hadden.

Maar daarentegen leerde ik ook veel van hen.

Zij leerden mij alles over de nieuwste bands, socialmediakanalen (we hebben het hier over het tijdperk 2004 – 2014) en software.

En vooral … hoe hier mee om te gaan.

Ik was een generatie X, zij millennials.

Nu komt Gen Z op de arbeidsmarkt.

Daar wordt veel over gesproken, geschreven en gemopperd.

Maar ook hier kunnen door goed mentorschap en goed luisteren de twee generaties veel van elkaar leren.

Wat kan generatie X van Gen Z leren:

  • Hoe bij te blijven in het snel veranderende technologisch landschap van social media, mobiele apps en nieuwe geavanceerde software.
  • Om wat flexibeler, sneller en makkelijker te schakelen tussen verschillende taken en projecten.
  • Creatief en innovatief op zoek te gaan naar manieren om processen te verbeteren en problemen op te lossen.

En wat kan Gen Z van generatie X leren:

  • Het ontwikkelen van een sterke werkethiek en toewijding. Alsmede stabiliteit en doorzettingsvermogen. Ook als het even niet zo makkelijk gaat.
  • Een zakelijk netwerk opzetten. Hoe zij een zakelijke relatie kunnen opbouwen, onderhouden en daarmee zakelijke kansen creëren.
  • Dat goed werk tijd nodig heeft. En dat je met geduld en doorzettingsvermogen fantastische resultaten kan creëren.

Door mentorschap en goede communicatie tussen de twee generaties als werkgever te stimuleren kunnen sterke teams gebouwd worden.

Het is dus belangrijk dat dit ook goed beschreven wordt in je Employer Value Propsition (EVP).

Alles draait ook hier weer om communicatie, communicatie en nog eens communicatie.

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.