EBENB#031: Gen Z: Zo (ver)bind je ze aan je bedrijf!

27-01-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


In HR-land is het toch wel een beetje de talk of the town.

Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) komt de arbeidsmarkt op.

De eerste generatie die volledig is opgegroeid in een digitale wereld.

Met van jongs af aan een telefoon in de hand en heel de dag online.

Ze staan bekend om hun ondernemendheid en onafhankelijkheid.

Ook vinden zij duurzaamheid, LGBTQ+-rechten, diversiteit, inclusie en gelijkheid belangrijk.

Maar staan daarnaast ook bekend om hun korte aandachtsspanne en zijn door hun ouders verwend, gekoesterd en te beschermd opgevoed.

Hoe ga je daar als werkgever mee om?

Hoe (ver)bind je die aan je bedrijf?

 Dat is een vraag die ik hier niet 1-2-3 kan beantwoorden.

Maar ik kan misschien wel een mooi lijstje met punten geven waar je in je bedrijfsvoering rekening mee kunt houden. Zo zorg je ervoor dat je werkgeversmerk niet alleen sterk blijft voor Generatie X, de pragmatische generatie, en Generatie Y, maar ook aantrekkelijk wordt voor Generatie Z.

  • Geef extra aandacht aan je jonge medewerkers (33 procent neemt ontslag als zij te weinig aandacht krijgen).
  • Geef aandacht aan duurzaamheid binnen je bedrijf (43 procent van de jongeren overweegt ontslag als de werkgever te weinig aan duurzaamheid doet).
  • Van baan veranderen is voor de meeste jongeren geen probleem. Zorg dus dat je ze blijft boeien en uitdagen.
  • Werf lokaal. Jongeren houden niet van reizen. Althans niet naar hun werk!
  • Maak duidelijk dat jongeren zich bij jouw bedrijf kunnen ontwikkelen.
  • Jongeren hechten aan vrije tijd. Wat dacht je van een werkweek van 32 uur? Met behoud van salaris.
  • Zorg voor vertrouwen. Jongeren zijn bang om ontslagen te worden.

Jongeren hebben andere wensen en zorgen dan veertigplussers. Houd daar rekening mee.

En blijf communiceren.

Ondanks dat je Gen Z anders moet benaderen, kunnen jouw oudere medewerkers zeker nog een hoop van hen leren, terwijl zij juist weer een berg met ervaring aan de jongeren door kunnen geven.

En dat is alleen maar fijn voor beide partijen.

EN!!!

Voor jou als werkgever.

Want, als jij jong en oud (en alles wat daartussenin zit) tevreden kunt houden, wordt jouw werkgeversmerk vanzelf ijzersterk.

En is dat nu niet precies wat jij wilt?

Ik hoop dat ik je in ieder geval een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken. 


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.