EBENB#011: Inconsequentie is dodelijk voor je werkgeversmerk! 

09-09-2023

Leestijd: 4 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Moeite met het aantrekken van Generatie Z talent? Wij weten bij Purple Squirrel Effect hoe je dat doet! Tips and tricks in onze blog.

Lokaal Werkt is jouw betrouwbare lokale partner op het gebied van personeel. Lokaal geen kandidaat te vinden? Dan zetten we onze Spaanse recruiters aan het werk en huisvesten je nieuwe collega in de buurt, want Lokaal Werkt toch het beste.


Wie niet consequent is in zijn employer branding zal medewerkers en geïnteresseerd toptalent afschrikken.

Daarom is het belangrijk dat je bij het maken van je Employer Value Propostion ervoor zorgt dat ieder punt dat jij (en je medewerkers) belangrijk vindt ook overal doorvoert.

Hierdoor blijf jij altijd consequent in je uitingen en zullen je medewerkers en potentiële kandidaten je blijven geloven.

Een voorbeeld van inconsequentie

Ik kwam een paar weken geleden zo’n (waarschijnlijk onbedoelde) inconsequentie tegen in een vacature die een oude vriend van me in het LinkedIn bedrijfsprofiel van zijn baas zette.

Omdat het mij niet te doen is om te name-en en shame-en, heb ik de naam van degene en zijn werkgever veranderd.

John is een oude vriend van me die jaren voor me heeft gewerkt bij Up Magazine, het rockmagazine dat ik tussen 2001 en 2014 uitgaf. Een lieve jongen die, nog steeds, idolaat van rockmuziek is. Hij begon als gevoelige, nerveuze en onzekere stagiair journalistiek, maar werd uiteindelijk een van mijn sterschrijvers. Hij stopte met roken, kreeg een leuke vriendin, trouwde ermee en kreeg een fantastische zoon.

De afgelopen jaren heeft John verschillende banen als tekstschrijver gehad en sinds een paar jaar werkt hij bij een bedrijf waar hij zicht erg thuis voelt. Hij schrijft daar wekelijk over op zijn LinkedInprofiel.

Hij schijft vooral over het feit dat hij daar geaccepteerd wordt om wie hij is en dat iedereen in het bedrijf zichzelf kan zijn, het maakt niet uit of je man of vrouw bent, alle collega’s zijn superleuk, ze vinden iedereen perfect zoals hij of zij is en men wordt er niet in een keurslijf geduwd.

Super toch?

Het bedrijf is altijd op zoek naar nieuwe medewerkers, maar wat schetst mijn verbazing.

Als ik de vacature lees voor Allround Adviseur maakt het bedrijf wél onderscheid. Namelijk in leeftijd. Heel duidelijk. Dit stond er.

Wat schuift het per uur (bruto)*?

  • 21 jaar en ouder: €15,39 bruto per uur
  • 20 jaar: €13,32 bruto per uur
  • 19 jaar: €11,25 bruto per uur

Als jij 19 bent ben je dus minder waard voor het bedrijf, dan als 21 jaar oud bent. Of je nu harder, beter of sneller werkt dan je oudere collega. Als 19-jarige krijg je vier euro per uur minder dan je 21-jarige collega.

Nu is dit natuurlijk geen halszaak en zullen de meeste mensen hier overheen lezen. Toch kan het ook mensen afschrikken en een verkeerde indruk achterlaten.

Hoe zit dat bij jullie uitingen naar je medewerkers en naar de buitenwereld? Zitten daar onbedoeld ook kleine discrepanties in?

5 tips om te zorgen dat je altijd consequent blijft in je communicatie

  1. Maak een Employer Value Propsition (EVP);
  2. Zorg dat alles in je EVP klopt en er geen tegenstrijdigheden in staan;
  3. Informeer alle betrokken die binnen en buiten je bedrijf communiceren over alle veranderingen binnen de organisatie;
  4. Als je iets aanpast in je EVP, controleer dan of het in lijn ligt met alle andere punten die je beschreven hebt;
  5. Wees authentiek. Ben altijd eerlijk in je communicatie. Ook als de boodschap niet leuk is.

Wil je je werkgeversmerk in controle houden?

Zorg dan dat je consequent bent in de boodschap die je naar buiten brengt.

Ik hoop dat ik je in iedere geval een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van honderden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.