EBENB#024: Is het salaris een talentenmagneet?

09-12-2023

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


55% van de Nederlandse beroepsbevolking vindt een goed salaris een belangrijke reden om voor een werkgever te kiezen.

Toch blijft het bedrag onderaan je loonstrookje een taboe in Nederland.

Terwijl in de Verenigde Staten iedereen graag vertelt hoeveel er iedere maand door zijn werkgever op zijn rekening wordt gestort, zijn we hier in ons koude kikkerlandje wat terughoudender.

Maar ja, uit onderzoek blijkt dat salaris wel degelijk uitmaakt of jij als werkgever talent aantrekt of juist niet.

Hier in Eindhoven worden ondernemers hier dagelijks mee geconfronteerd. Menig talentvolle medewerker wordt door het grote ASML weggekaapt met de belofte van een riant salaris.

Maar wat zeggen de cijfers?

  1. Wie het salaris in zijn vacatures vermeldt heeft kans op 45% meer sollicitanten (bron: Indeed). En dat kan kloppen want 62% van de mensen geeft aan dat salaris het meeste invloed heeft bij het lezen van een vacaturetekst (bron: Michael Page). En daarvan zegt 78% minder snel te solliciteren als er geen salaris staat vermeld in de tekst.

  2. 42% van de Nederlandse bedrijven vermeldt het salaris in de vacaturetekst. En dat is eigenlijk nog best veel. In België en Duitsland wordt dit slechts in 5% van de vacatures vermeld (bron: Jobdigger).

  3. En wat dacht je van deze: 42% van de tevreden werknemers – ja, je leest het goed, TEVREDEN werknemers – geeft aan dat ze bereid zijn van baan te wisselen als ze een beter salarisaanbod van een ander bedrijf krijgen.

  4. Als jij in je vacatureteksten vaag bent over het salaris haakt 26% van het talent meteen af. Dus alsjeblieft ondernemer, HR-manager of recruiter: vermeld geen ‘marktconform of ‘concurrerend’ salaris meer in je vacatureteksten.

  5. En als laatste: 27% van de hiring managers heeft het gevoel dat vacatureteksten met een salarisvermelding een grotere diversiteit aan kandidaten oplevert (Bron: Reed). Dat is toch precies wat jij wilt?

Salarisvermelding in je vacatureteksten heeft dus een enorme impact op het vinden van nieuw talent.

En zoals vermeld bij punt 2: je hebt dus in Nederland een voorsprong op 58% van je concurrenten als je het salaris in je vacaturetekst zet. En voor onze Belgische lezers is deze voorsprong zelfs 95%.

Ga jij vanaf nu altijd het salaris vermelden in jouw vacatures?

Ik hoop dat ik je een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.