Leestijd: 2 minuten
Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft.
Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.
Onboarding: Daar begint het mee
Enkele weken terug vertrok mijn oudste dochter naar Canada om daar voor haar werkgever, een van de ‘big four’ accountantsbedrijven, 20 maanden te gaan werken.
Alles was door en voor haar goed geregeld.
Met een ticket en een werkvergunning op zak brachten haar moeder, zus en ik haar naar schiphol.
Eenmaal aangekomen werd ze opgehaald door een collega, die haar naar haar appartement voor de eerste paar weken bracht. Die week zou ze ook op zoek gaan naar een nieuw appartement.
Eenmaal aangekomen bij het appartementencomplex bleek dat ze haar pas een dag later verwachtten. Een hoop gedoe, maar uiteindelijk kon ze toch terecht. Zonder sleutel, die zou ze de volgende dag krijgen. Ze kon dus niet meer de deur uit zonder zichzelf buiten te sluiten.
Een week later was haar eerste werkdag. Vol goede moed nam ze de metro naar kantoor. Daar werd ze niet met open armen ontvangen, men dacht ook daar dat ze een dag later zou komen.
Ze heeft alles in haar correspondentie nog nagekeken. Maar mijn dochter was iedere keer op het juiste tijdstip op de juiste plek.
Uiteindelijk is alles goed gekomen en werkt ze alweer een paar weken met veel plezier aan de overkant van de oceaan.
Maar je begrijpt: Iedere keer als er wordt gesproken over haar trip naar Toronto in de familie of bij haar vrienden is het eerste wat er verteld wordt: “Het appartement was niet klaar en er was niemand toen ze de eerste dag op kantoor kwam.”
Wat ik je eigenlijk met dit persoonlijke verhaal wil vertellen is dat onboarding je employer branding een boost kan geven. Zowel positief als negatief.
Jij kunt als werkgever wel vertellen hoe geweldig het is om bij je te werken. Maar als de werkelijkheid iets anders weergeeft kan dit grote schade brengen aan je werkgeversmerk.
Daarom nog een drietal tips om je onboading altijd goed op orde te hebben:
Mocht je tips kunnen gebruiken over hoe je van je onboarding een onvergetelijke ervaring maakt, lees dan de nieuwsbrief Onboarding; daar kun jij in uitblinken die ik hier eerder over schreef.
Ik hoop dat ik je een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.
Dat was het voor deze keer.
Tot volgende week.
De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.
Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen: