Leestijd: 3 minuten
Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft.
Mettom is werkgeven zoveel makkelijker: van salarisadministratie tot juridisch werkgeverschap en van verzuim tot secundaire arbeidsvoorwaarden. Lees ons gratis e-book en ervaar de vrijheid van risicoloos werkgeven!
Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.
Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Toch hoor ik nogal te vaak dat nieuwe medewerkers op hun eerste werkdag niet goed worden opgevangen bij het nieuwe bedrijf waar ze gaan werken.
En geloof mij, dat blijft misschien wel maanden doorwerken. Gaat er dan meer mis in die eerst periode, is de kans groot dat zij hun geluk elders gaan zoeken en weer vertrekken. En dat wil je als werkgever natuurlijk niet. Dat kost namelijk tijd en geld en daarnaast kun je weer helemaal opnieuw beginnen met het zoeken naar nieuw talent. En erger nog, diegene die is vertrokken zal ook niet erg positief over jouw bedrijf gaan praten en dat kan voor een flinke deuk in je employer branding zorgen.
Maar hoe zorg je ervoor dat een nieuwe medewerker wel goed ontvangen wordt binnen jouw bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat de onboarding wel zo verloopt dat je nieuwe medewerker wel het gevoel krijgt dat zij of hij welkom is?
Hieronder vind je enkele vragen die je jezelf kunt stellen waarmee je het talent dat je binnenhaalt ook binnen houdt en een goede eerste indruk krijgt van jou als werkgever.
Start met onboarding voordat je nieuwe medewerker begint. Zo kun je twee weken voordat hij of zij begint alvast een kaart sturen met een leuke persoonlijke tekst, waarin staat dat je blij bent dat hij of zij de bedrijf komt versterken. Of je nodigt haar of hem uit om al eens bij een vrijmibo aan te sluiten om zo alvast op een informele manier wat collega’s te leren kennen.
Maar natuurlijk begint het pas echt als het nieuwe talent op zijn of haar eerste werkdag de bedrijf binnenloopt;
Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je nieuwe medewerkers een warm welkom te geven. Ik ben met bovenstaande lijst uitgegaan van een kantoorfunctie voor een ict’er. Voor een metaalbewerker, schoonmaker, servicemonteur, hogere manager of welke andere functie kunnen natuurlijk hele ander zaken belangrijk zijn.
Dit soort zaken kun je ook perfect in je Employer Value Proposition (EVP) beschrijven en vastleggen. Wie is waar verantwoordelijk voor? Wie neemt de regie? Welke stappen moeten allemaal genomen worden.
Wil je je employer branding op orde hebben dan is onboarding een belangrijk onderdeel dat zeker niet over het hoofd gezien mag worden als je wilt dan jouw werkgeversmerk goed uit de bus komt.
Dat was het voor deze keer.
Tot volgende week.
Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen: