EBENB#003: Onboarding; daar kun jij in uitblinken 

15-07-2023

Leestijd: 3 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Mettom is werkgeven zoveel makkelijker: van salarisadministratie tot juridisch werkgeverschap en van verzuim tot secundaire arbeidsvoorwaarden. Lees ons gratis e-book en ervaar de vrijheid van risicoloos werkgeven! 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Toch hoor ik nogal te vaak dat nieuwe medewerkers op hun eerste werkdag niet goed worden opgevangen bij het nieuwe bedrijf waar ze gaan werken.

En geloof mij, dat blijft misschien wel maanden doorwerken. Gaat er dan meer mis in die eerst periode, is de kans groot dat zij hun geluk elders gaan zoeken en weer vertrekken. En dat wil je als werkgever natuurlijk niet. Dat kost namelijk tijd en geld en daarnaast kun je weer helemaal opnieuw beginnen met het zoeken naar nieuw talent. En erger nog, diegene die is vertrokken zal ook niet erg positief over jouw bedrijf gaan praten en dat kan voor een flinke deuk in je employer branding zorgen.

Maar hoe zorg je ervoor dat een nieuwe medewerker wel goed ontvangen wordt binnen jouw bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat de onboarding wel zo verloopt dat je nieuwe medewerker wel het gevoel krijgt dat zij of hij welkom is?

Hieronder vind je enkele vragen die je jezelf kunt stellen waarmee je het talent dat je binnenhaalt ook binnen houdt en een goede eerste indruk krijgt van jou als werkgever.

Onboarding is meer dan een welkomswoordje 

Start met onboarding voordat je nieuwe medewerker begint. Zo kun je twee weken voordat hij of zij begint alvast een kaart sturen met een leuke persoonlijke tekst, waarin staat dat je blij bent dat hij of zij de bedrijf komt versterken. Of je nodigt haar of hem uit om al eens bij een vrijmibo aan te sluiten om zo alvast op een informele manier wat collega’s te leren kennen.

Maar natuurlijk begint het pas echt als het nieuwe talent op zijn of haar eerste werkdag de bedrijf binnenloopt;

  • Is zijn of haar computer/laptop klaar om aan de slag te gaan?
    En dan bedoel ik echt klaar. Dus is zijn of haar e-mailadres werkend? Zijn alle programma’s waar hij of zij mee gaat werken geïnstalleerd? Is er toegang tot alle werkschijven waar hij of zij zijn of haar informatie vandaan gaat halen?
  • Liggen de sleutels van de lease-auto klaar?
  • Ligt er een set met bedrijfskleding klaar (in de juiste maat)?
  • Is zijn of haar leidinggevende aanwezig om haar of hem te ontvangen?
  • Is er door het team een kwartiertje of half uurtje tijd vrijgemaakt om de nieuwe medewerker te ontvangen en te leren kennen?
  • Ligt er een toegangspasje of smartcart klaar zodat er toegang is tot het gebouw en de juiste ruimtes?
  • Is er bekend wie de buddy of inleerder wordt?
  • Is er een voorstelrondje op voor de hele bedrijf of gebouw ingepland?
  • Staat er een welkompakket klaar?
  • Ligt er een uitnodiging klaar voor de introductiedag (met alle nieuwe medewerkers van die periode)?
  • Wordt er een foto gemaakt en interview gedaan voor op de (werken bij-) website?

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je nieuwe medewerkers een warm welkom te geven. Ik ben met bovenstaande lijst uitgegaan van een kantoorfunctie voor een ict’er. Voor een metaalbewerker, schoonmaker, servicemonteur, hogere manager of welke andere functie kunnen natuurlijk hele ander zaken belangrijk zijn.

Onboarding is belangrijk onderdeel van je Employer Branding

Dit soort zaken kun je ook perfect in je Employer Value Proposition (EVP) beschrijven en vastleggen. Wie is waar verantwoordelijk voor? Wie neemt de regie? Welke stappen moeten allemaal genomen worden.

Wil je je employer branding op orde hebben dan is onboarding een belangrijk onderdeel dat zeker niet over het hoofd gezien mag worden als je wilt dan jouw werkgeversmerk goed uit de bus komt.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.