EBENB#045: Stop met Employer Branding!

04-05-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Stop met Employer Branding!
(En wees de beste werkgever die je kunt zijn)

Oké, oké … ik geef toe de titel is wel een beetje clickbait.

Maar van de andere kant zit er ook een kern van waarheid in.

Als ik bij klanten kom voor hun (nieuwe) website of SEO vraag ik ze ook altijd hoe het gaat met nieuwe mensen aannemen.

Het grappige is dat het altijd of heel makkelijk gaat, of het is een drama.

Zo sprak ik vorige week vrijdag een nieuwe klant waar ik twee websites voor aan het maken ben.

De eigenaar/directeur van het transportbedrijf, die het bedrijf net overgenomen heeft van de oprichter, had de afgelopen drie maanden ook maar meteen 40 nieuwe chauffeurs aangenomen.

Toen ik hem vroeg of dat niet moeilijk was geweest en hoe hij dat had gedaan, was zijn antwoord;

“Gewoon, via Facebook.”.

Op de Facebookpagina van zijn bedrijf zag ik waarom zijn Facebook-berichten hadden gewerkt.

Ze spraken de doelgroep aan. Een paar quotes:

  • Voor een nachtchauffeur
    “Hey nachtbraker! Zin om de wegen te veroveren terwijl de wereld slaapt? Wij zoeken een gedreven nachtchauffeur die niet terugdeinst voor een nachtelijk avontuur!”
    “Als nachtchauf ben jij de held van de nacht, de koning van de donkere wegen en de beschermengel van onze goederen.”
  • Voor diverse chauffeurs
    “Door aangenomen groei bla bla bla, wij zoeken gewoon extra nieuwe en leuke mensen die onze teams komen versterken!”
  • Voor een loods medewerker
    “… en ook zoeken we nog een loodsheld(in) die als beste 8tjes kan draaien met een heftruck (zonder dat de banden slijten).”
  • Hoe te reageren
    “Dussss, ken je iemand die bij ons mooie bedrijf wil komen werken? Paas hem/haar even door naar ons Son (naam aangepast, EBE), ze is te bereiken via whatsapp op 06 … maar je kan haar natuurlijk ook gewoon bellen op 040 …”

Vlotte taal die de doelgroep (chauffeurs) op hun eigen manier aanspreekt. En …  de kandidaten hoefden geen cv en motivatiebrief mee te sturen. Een belletje of appje was voldoende

Deze directeur heeft nooit nagedacht over zijn branding, geen Employer Value Proposition en geen copywriter voor zijn vacatureteksten.

Hij is gewoon authentiek!

Hoe werkt dat in jouw bedrijf/organisatie?

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.