Leestijd: 2 minuten
Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft.
Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.
Je hebt een tekort aan goede mensen.
Maar de markt is krap en je moet dus aan de bak.
Je baas, bedrijfsadviseur, marketingmanager, HR-manager zegt tegen je: “We moeten iets aan employer branding gaan doen, want zo haal je tegenwoordig nieuw talent binnen (heb ik gehoord).”
Goed idee denk je en je zet meteen je marketingmanager aan het werk. Die zorgt voor een werken bij-website met de openstaande vacatures, post op alle social mediakanalen dat jullie inclusief zijn, iedereen de kans krijgt om zichzelf te ontwikkelen, er geen glazenplafond voor vrouwen is en jullie salarissen ver boven gemiddeld zijn. En thuiswerken? Geen probleem!
Je bent super enthousiast en denkt: “Zo laat dat nieuw talent maar komen, wij zijn er klaar voor.”
Natuurlijk zien je medewerkers dit ook allemaal. Die zijn iets minder enthousiast.
Die staan bij het koffiezetapparaat te klagen.
“Ik heb vier maanden geleden bij mijn sollicitatie gevraagd of er een gebedsruimte was. Die zou er meteen komen, maar ik heb nog niets gezien of gehoord.” zegt Mo.
“Tja, ik kolf al een half jaar op de toiletten.” zegt Karin. “Toen ik vertelde dat ik na mijn zwangerschap snel weer aan het werk wilde, zouden ze het meteen regelen. Niet dus.”
“Trouwens wist je dat die training ‘Verbindende communicatie’ niet doorgaat. Nee, budget technisch mogen we alleen kiezen uit het assortiment trainingen van X.” zegt Rob van HR nog even tussen neus en lippen door.
“Ik heb gehoord dat ze bij (noemt een concurrent die in dezelfde regio werkzaam is) wel een dertiende maand uitbetaald krijgen.” roept Egilio nog snel voordat iedereen terug naar zijn werkplek loopt.
Je kunt je voorstellen dat dit niet goed is voor je goede naam en dat het team nog bitterder terugloopt dan dat de koffie is, omdat jij hebt besloten dat het niet nodig is om die nieuwe hippe koffieleverancier een kans te geven.
Vandaar ook de titel van deze nieuwsbrief.
Zorg dat je eerst binnen je bedrijf alles goed op orde hebt en je medewerkers het gevoel hebben dat ze op hun plek zitten en naar ze geluisterd wordt.
Maar hoe zet je zoiets in werking?
Als alles klopt, start dan pas met je externe zichtbaarheid. Je zult zien dat het talent waar jij naar op zoek bent ook echt voor jouw bedrijf kiest.
Ik hoop dat ik je in iedere geval een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.
Dat was het voor deze keer.
Tot volgende week.
De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.
Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen: