EBENB#036: Verschillende generaties, verschillende verhalen.

02-03-2024
Verschillende generaties | Employer Branding Expert

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Lokaal Werkt is jouw betrouwbare lokale partner op het gebied van personeel. Lokaal geen kandidaat te vinden? Dan zetten we onze Spaanse recruiters aan het werk en huisvesten je nieuwe collega in de buurt, want Lokaal Werkt toch het beste.

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Afgelopen donderdag gaf ik samen met mijn netwerkclub Excellent Werkgeverschap een kennissessie voor een 40-tal ondernemers, HR-managers en andere geïnteresseerden over de verschillende generaties die je tegenwoordig op de werkvloer vindt.

Zo zie je bij steeds meer bedrijven dat gepensioneerde babyboomers door blijven werken. Het schijnen er in Nederland rond de 300.000 te zijn. Van die ouwe knarren die nog geen zin hebben om achter de geraniums te gaan zitten.

En dat vind ik nou interessant.

Want er zijn nog legio bedrijven waar het personeel MOET vertrekken als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is.

Van de malle natuurlijk, want daarmee gooi je een hoop kennis en ervaring weg.

Zo hoor je ook dat Gen Z helemaal niet geïnteresseerd is in pensioen.

Waarschijnlijk is dat ook zo, als je tegen een 20-jarige vertelt dat jij als zijn werkgever zijn pensioen voor hem goed hebt geregeld over 50 jaar als hij 70 wordt. Ik zie de ogen al wegdraaien.

Maar zou je tegen hen vertellen dat zij hun pensioen ook in kunnen zetten als zij over drie jaar een sabbatical willen nemen, of hun studieschuld sneller kunnen afbetalen, dan zul je hun aandacht wel snel vangen.

Of wat dacht je van een vitaliteitscoach?

Als die voor iedereen hetzelfde dieet en dezelfde oefeningen laat doen dan kan het zomaar zijn dat zowel de jongere als de oudere medewerker niet geïnteresseerd is.

Daarom is het belangrijk dat je met iedereen in je bedrijf blijft communiceren. En ja, tot je een ons weegt.

Luister naar je mensen. Stel de juiste vragen. Houd regelmatig (anonieme) medewerker enquêtes. Meerder malen per jaar.

Blijf dus communiceren!

Had ik dat al gezegd? Oké, oké, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

En natuurlijk kun je het nooit iedereen naar de zin maken, maar als je goed luistert naar zowel de jongeren, de ouderen en alles wat daar tussenin zit, kun jij het verschil maken of iemand bij je blijft/komt of naar de concurrent vertrekt.

Dit was het voor deze keer.

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.