EBENB#014: Waarom jij als HR-manager een cruciale rol hebt bij het vormgeven van een sterk werkgeversmerk! 

30-09-2023

Leestijd: 4 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Moeite met het aantrekken van Generatie Z talent? Wij weten bij Purple Squirrel Effect hoe je dat doet! Tips and tricks in onze blog.

Lokaal Werkt is jouw betrouwbare lokale partner op het gebied van personeel. Lokaal geen kandidaat te vinden? Dan zetten we onze Spaanse recruiters aan het werk en huisvesten je nieuwe collega in de buurt, want Lokaal Werkt toch het beste.


Hoort Employer Branding bij marketing, of bij jou als HR-manager, directeur of ondernemer zelf?

Een tijdje terug zat ik aan tafel met I., een door de wol geverfde HR-professional die al meer dan 25 jaar in het vak zit.

Ik ken haar via mijn netwerkclub en zij en ik hebben een fijne klik.

Daarom had ik haar om een koffieafspraak gevraagd, om zo wat meer inzicht te krijgen waar HR-professionals naar op zoek zijn, en hoe ik met de Employer Branding Expert-Nieuwsbrief meer waarde kan creëren voor de abonnees.

Aan het einde van ons gesprek vroeg ik haar of zij ook de Employer Value Propositions (EVP) maakt voor de bedrijven die haar inhuren.

Haar antwoord verraste mij. Ze zei;

“Nee dat laat ik aan de marketingafdeling of het marketingbureau over. Zij zijn zien vaak beter wat er niet klopt of moet gebeuren dan ik, de directeur of de ondernemer zelf.”

Ze had natuurlijk wel een beetje gelijk. Iemand ziet van buitenaf vaak beter wat er mis is, dan iemand die midden in de organisatie staat.

MAAR …

De bedrijfspolicy maak je toch het liefst zelf.

En dus dient een EVP ook door de stakeholders binnen het bedrijf opgesteld te worden. En wie zijn dat dan:

  1. De ondernemer/directeur zelf
    Zij of hij moet de EVP ondersteunen en de beloften die worden gedaan waarmaken. Haar of zijn betrokkenheid en inzet is belangrijk om de EVP geloofwaardig te maken.
  2. De HR-manager
    De HR-manager heeft een belangrijke rol als het gaat om het ontwikkelen en beheren van de EVP. Hij of zij kan met zijn of haar expertise op het gebied van talentmanagement, arbeidsvoorwaarden, bedrijfscultuur en communicatie het beste een EVP creëren.
  3. De marketingmanager
    De marketingmanager moet ervoor zorgen dat de boodschap aanspreekt en relevant is voor de doelgroep van potentiële werknemers. Hij of zij helpt bij het ontwikkelen van de juiste communicatiematerialen.
  4. Het personeel
    Werknemers zijn belichaming van de EVP. Zij kunnen precies vertellen waarom ze bij jouw bedrijf werken. Waarom ze jou een fijne werkgever vinden en waarom ze bij jou blijven werken.

En bij grotere bedrijven kunnen hier ook nog bij aansluiten;

  1. De communicatiemanager
    De communicatiemanager zorgt voor het verspreiden ervan via verschillende communicatiekanalen, zowel intern als extern en zorgt ervoor dat de communicatie consistent gebeurt.
  2. De talent acquisitie teammanager
    De talent acquisitie teammanager is verantwoordelijk voor het werven van nieuwe medewerkers en moet de EVP begrijpen en kunnen overbrengen naar potentiële kandidaten op de verschillende wervingsplatformen.
  3. De diversiteit en inclusie teammanager
    De diversiteit en inclusie teammanager kan helpen bij het integreren van diversiteit en inclusie binnen de EVP.

Zo zie je maar weer dat het opstellen van een EVP een teamactiviteit is.

I. had wel een beetje gelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat de HR-manager de aangewezen persoon is om de leiding te nemen in het opstellen, beheren en implementeren van de EVP.

Ik hoop dat ik je met deze nieuwsbrief weer een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van honderden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip om je werkgeversmerk sterker te maken te missen.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.