EBENB#006: Werkgeluk: Een gelukkige medewerker is een goede medewerker

05-08-2023
Werkgeluk Employer Branding Expert

Leestijd: 4 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Talentontwikkeling van mens en organisatie. https://www.fpfullpotential.com/teams-coaching 

Full Potential begeleidt ondernemers en zakelijk leiders bij het creëren van een krachtig en waardevol leven.

Fhris is jouw partner voor een efficiënte HR-afdeling. Download nu onze whitepaper voor een toekomstbestendige HR-strategie!


Geluk is een abstract begrip.

Voor de een is het een eerste zonnestraal in de lente, voor een ander de dag dat hij bij de Ferrari-dealer met zijn eerste 458 naar buiten rijdt.

Voor mijzelf is geluk lekker eten en drinken met een handvol vrienden en bij mijn lieftallige echtgenote komt een stoot dopamine vrij als zij dat ene jurkje in haar maat in de uitverkoop vindt.

Ook werkgeluk is een belangrijk onderdeel van je employer branding.

Want ook jij hebt ongetwijfeld mensen in je omgeving of vriendengroep die niet gelukkig zijn met hun werksituatie. En dat zullen ze op ieder bezoek, feestje en telefoontje duidelijk aan iedereen vertellen. Ik hoef je niet te vertellen dat dat funest is voor je werkgeversmerk.

Ik geloof sterk dat gelukkige medewerkers harder voor je werken en een uitstekende ambassadeur zijn voor jou als werkgever.

En dat is nu precies wat je wilt.

Ik heb een aantal punten bij elkaar gezocht waar ik zeker van weet dat jouw mensen gelukkiger van worden.

  • Erkenning en waardering

Iedere mens is op zoek naar erkenning en waardering. Het is daarom belangrijk dat je dat ook aan je medewerkers geeft. Maak er een gewoonte van om je medewerkers te complimenteren met hun prestaties en waardeer ze voor hun inzet.

  • Persoonlijke groei en ontwikkeling

Geen persoonlijk groei en ontwikkeling is gevaarlijk. Geef je medewerkers altijd de ruimte om als mens te groeien. Ze zullen daardoor beter gaan communiceren, beter in hun vel zitten, beter met problemen om kunnen gaan en natuurlijk een beter mens worden.

  • Werk/privé

Altijd overwerken, altijd aan staan, nooit rust nemen is funest voor een mens. Zorg als werkgever dat je medewerkers zich ook kunnen ontspannen. Een keer overwerken kan geen kwaad, maar structureel overwerken is niet goed. Als de balans tussen werk en privé goed is zullen je medewerker ook productiever zijn.

  • Uitdagend werk

Daag je mensen uit. Iedere dag hetzelfde doen demotiveert. Communiceer, weet wat er speelt. Als jij je mensen triggert om na te denken kunnen er verrassende dingen gebeuren en zullen ze met een blij gezicht achter hun bureau zitten of op de werkvloer staan.

  • Veilige werkomgeving

Veilige werkomgevingWie zich bedreigt voelt zal niet snel gelukkig worden. Roddelen, dreigen met ontslag, (seksuele) intimidatie en slechte kantoren en werkplekken zorgen voor een giftige sfeer. Een goede werksfeer, vertrouwen, communicatie, maar ook daglicht, frisse lucht en fruit voor het grijpen zorgen voor werkgeluk.

  • Diversiteit en inclusie

Steeds meer mensen willen werken voor een diverse en inclusieve organisatie, waar je jezelf kunt zijn ongeacht je seksuele geaardheid, ras, geloof of geslacht. Voor kleinere bedrijven is dit misschien lastig, maar voor grote bedrijven een must.

Dit zijn enkele manieren waarop je het werkgeluk van jouw medewerkers kunt vergroten en je werkgeversmerk mee kunt versterken.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog honderden andere grote en kleine dingen waar je je mensen een beetje gelukkiger maakt.

Denk eens aan een gezellige kantooromgeving. Met een lik verf, een leuk behang, wat planten en fijne verlichting kom je al een heel eind. Of wat dacht je van één keer in de maand een vrijdagmiddagborrel met een thema, bijvoorbeeld beachparty, Peaky Blinders of kakkers & kampers. Wedden dat je personeel langer blijft hangen?

Ik weet zeker dat jij je medewerkers gelukkig kunt maken en ik zou zeggen; begin nu! Voordat je het weet zijn ze vertrokken.

Ik hoop dat ik je in iedere geval een zetje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb gepland.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF BIJ HONDERDEN WEKELIJKSE LEZERS
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van honderden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de honderden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.