EBENB#040: Zijn ze nu helemaal gek geworden?

30-03-2024

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Ik heb een vraag aan jou! 

Zou een 34-urige werkweek binnen jouw bedrijf/organisatie passen? Mét behoud van salaris en vakantiedagen? 

Ho … Nog even geen reply sturen met het antwoord, maar eerst wat context. 

Een tijdje terug las ik een artikel op de YoungCapital website met de titel: 

Achmea gaat tegen de stroom in met een 34-urige werkweek. 

Uiteraard was ik als Employer Branding Expert getriggerd. 

Wat bleek?  

De verzekeraar ging in 2021 al van een 36-urige werkweek naar een 34-urige werkweek. 

Robert Boulogne, adviseur Toekomst van Werk geeft een aantal redenen voor deze overstap: 

  • Een 40-urige werkweek is ouderwets en al meer dan 100 jaar oud. 
  • Er moest een duurzame manier komen om leven, werken en zorgen te combineren. 
  • Vroeger ging je met je 65ste (en meestal vroeger) met pensioen. Nu op je 70ste. 

Daarnaast zitten er vooral veel voordelen aan een 34-urige werkweek. Enkele punten die Robert noemt: 

  • Er kunnen meer mensen aan het werk om de weggevallen uren op te vangen. Meer werkgelegenheid dus. 
  • Er ontstaat een hogere productiviteit onder de medewerkers. 
  • Het leverde een betere werk-privébalans op. 
  • Een verkorte werkweek levert ook meer flexibiliteit bij je medewerkers op, waardoor er meer tijd overblijft voor ontwikkeling en zorgtaken. 
  • Gaat er iemand in het gezin minder werken, kan de andere meer gaan werken. Dit kan bijdragen aan gendergelijkheid binnen relaties. 

Een aantal leuke voordelen, al zeg ik het zelf. 

Natuurlijk zijn er wel zaken die goed georganiseerd moet worden en kun je dit niet ‘even zomaar’ doen. 

Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.  

Laat je het me weten? Gewoon even replyen! 

Het hele artikel lees je overigens HIER. 

Dit was het voor deze keer.

Ik hoop dat ik je weer een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt elke zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.