EBENB#022: Zo maak je werkgeversmerkambassadeurs van sollicitanten

25-11-2023

Leestijd: 2 minuten

Heel veel dank aan onze sponsors die ervoor zorgen dat deze nieuwsbrief gratis blijft. 

Een werken bij-website nodig? Op werkenbijonsbedrijf.nl zie je hoe wij dat doen en hoe we jouw bedrijf met een custom made werken bij-website helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Neem vandaag nog contact op voor een offerte op maat.


Hoe meer werkgeversambassadeurs je voor je bedrijf hebt, des te minder budget je aan recruitmentmarketing uit hoeft te geven.

Als jij je employer branding op orde hebt, zal een groot deel van je medewerkers ambassadeur voor jouw werkgeversmerk zijn.

Maar meer ambassadeurs hebben, is natuurlijk altijd beter.

Maar hoe krijg je die?

In deze nieuwbrief leggen we uit hoe je dit kunt doen door de sollicitatieprocedure zo in te richten dat zelfs sollicitanten kleine ambassadeurs worden.

Daar ligt dus een enorme kans.

Zelfs als je ze afwijst.

Waarom? Omdat jouw concurrenten geen (goede) sollicitatieprocedures hebben. Want:

  • 90% van je concurrenten zijn traag met het reageren op sollicitanten
  • Zij nemen niet de moeite om iemand af te wijzen (laten niets van zicht horen)
  • Ze wachten met uitnodigen van interessante kandidaten tot de deadline van de sollicitatievacature is verlopen
  • Je concurrenten hebben ingewikkelde sollicitatieprocedures

Hoe denk je dat kandidaten hierop reageren als hun omgeving vraagt hoe het gaat met het solliciteren en ze te maken hebben met bovenstaande voorbeelden? Waarschijnlijk teleurgesteld.

Om een sterk werkgeversmerk te bouwen heb je een goede sollicitatieprocedure nodig, waar jij tijd en energie mee bespaart en je sollicitanten snel en goed worden behandeld.

Dit kun je bereiken door:

  • Solliciteren bij jouw bedrijf zo eenvoudig mogelijk te maken
  • Te zorgen dat je vacature origineel is en je doelgroep aanspreekt en verrast
  • Binnen een dag te reageren op een sollicitant (ook als hij of zij niet binnen je bedrijf past)
  • Altijd bereikbaar te zijn om kandidaten te woord te staan (en als je dat niet bent, laat dan weten wanneer je reageert)
  • Als je iemand afwijst, doe het dan snel en leg op een positieve manier uit waarom

Net als in je eigen leven is het belangrijk dat je mensen (en in dit geval sollicitanten) in hun waarden laat, behandelt zoals jezelf behandeld wilt worden en altijd redelijk en vriendelijk blijft.

Je weet ongetwijfeld uit eigen ervaring dat dat altijd werkt.

Op deze manier kun je zelfs van afgewezen kandidaten werkgeversmerkambassadeurs maken.

Ik hoop dat ik je in iedere geval een duwtje in de goede richting heb gegeven of een zaadje in je hoofd heb geplant.

Dat was het voor deze keer.

Tot volgende week.

De Employer Branding Expert-Nieuwsbrief wordt iedere zaterdagmorgen naar de mailbox van duizenden HR-managers, ondernemers en directeuren gemaild. Heb je een nieuwsbrief gemist? Klik dan HIER om geen enkele tip te missen om je werkgeversmerk sterker te maken.

 


Als je daar behoefte aan hebt kan ik je op de volgende 2 manieren helpen:

  1. WERKEN BIJ- WEBSITE VOOR BEDRIJVEN
    Samen met een team specialisten maak ik een werken bij-website voor jouw bedrijf. Een compleet en op maat gemaakt product. Om je te ontzorgen, bieden wij je een totaalpakket aan diensten, zodat jij de focus kunt houden op je eigen werk. Klik HIER om te zien wat we je te bieden hebben.
     
  2. PROMOOT JE BEDRIJF WEKELIJKS BIJ DUIZENDEN ABONNEES
    Wil je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden ondernemers, directeuren, HR-managers en marketingmanagers? Dat kan in mijn nieuwsbrief. HIER vind je alle informatie betreft kosten en mogelijkheden.
ELKE ZATERDAGOCHTEND EEN ZAKELIJKE TIP MET EEN GROTE IMPACT

Sluit je aan bij de duizenden abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je 1 bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.