Wat is Employer Branding? 

Ieder bedrijf is erbij gebaat om goede medewerkers aan te trekken, en zeker ook te behouden. Maar hoe krijg je dat voor elkaar. Eén manier is door middel van employer branding. In dit artikel lees je wat employer branding is en hoe je het effectief in kan zetten. 

Wat is employer branding? 

Om het maar even heel klinisch te zeggen; Employer branding is het als werkgever verkrijgen van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie en deze behouden in de denkwijze van je medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. 

Met andere woorden; Ervoor zorgen dat jij als werkgever gelukkige medewerkers hebt die daardoor als ambassadeur voor jouw bedrijf of organisatie kunnen optreden, waardoor ze langer bij je blijven werken en daardoor ook goede nieuwe medewerkers aantrekken. 

Employer Branding: De voordelen 

Investeren in employer branding heeft voordelen. Hieronder vind je er een aantal. 

  • Employer branding trekt toptalent aan

    Een goed werkgeversmerk trekt toptalent aan. Mensen die goed in hun vak zijn werken graag bij een bedrijf dat inspireert en uitdaagt. Door eens sterk werkgeversmerk te zijn en uit te dragen nodig je topkandidaten uit om bij jou te willen werken en niet bij de concurrentie.
     

  • Hogere retentiegraad

    Doordat jouw sterke werkgeversmerk ervoor zorgt dat medewerkers betrokken zijn en er trots op zijn om bij je bedrijf of organisatie te werken, blijven ze naar alle waarschijnlijkheid ook langer voor je werken. Dit leidt tot een hogere retentiegraad, hiermee bespaar een hoop kosten, omdat je geen nieuwe medewerkers aan hoeft te nemen en in te leren. 

  • Concurrentievoordeel

    Jouw employer brand kan ook een voordeel bieden in je strijd om de beste medewerkers met je concurrenten. Als jouw bedrijf zich gunstig onderscheidt zullen klanten en potentiële klanten ook een positiever beeld van jou als leverancier krijgen. Welk bedrijf wil nu geen zakendoen met een bedrijf dat goed voor zijn medewerkers zorgt.

     

  • Employer branding maak productiever

    Medewerkers die zich verbonden voelen met jouw bedrijf en trots zijn om voor jou te werken, zijn vaak gemotiveerder en werken daardoor beter en harder. En ik hoef je niet uit te leggen dat dit meer omzet en dus meer winst oplevert. 

Employer branding effectief inzetten 

Hierboven heb je kunnen lezen wat employer branding is en wat de voordelen van een sterk werkgeversmerk zijn. Je volgende vraag is dan natuurlijk; Hoe kan ik employer branding effectief inzetten voor mijn bedrijf of organisatie. We geven je een aantal tips: 

  • Maak een employer value proposition

    Voordat je aan de slag gaat met employer branding, is het belangrijk om je employer brand te definiëren. Dat doe je door middel van een employer value proposition (EVP). Een EVP is je werkgeversverhaal. Het verhaal waar je je eigen medewerkers mee motiveert. Het is de unieke belofte aan je kandidaatmedewerkers. Lees hier wat een employer value proposition precies inhoudt. 

  • Faciliteer een aantrekkelijk werkomgeving

    Een sterk werkgeversmerk kan niet zonder een aantrekkelijke werkomgeving. Dat zijn niet alleen je primaire (salaris, aantal vrije dagen, functie), maar ook je secundaire (pensioenregeling, doorgroeimogelijkheden, studiemogelijkheden) en zelfs tertiaire (inrichting thuiskantoor, verjaardagscadeau, luxe kantoor op A-locatie) arbeidsvoorwaarden. Hoe meer medewerkers zich op hun plek voelen, des te groter de kans dat zij zich als ambassadeurs voor jouw bedrijf of organisatie zullen ontpoppen. 

  • Interne communicatie is belangrijk

    Interne communicatie is een belangrijk onderdeel van employer branding. Zorg dat medewerkers op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf of de organisatie. Wees altijd eerlijk en open, ook als de mededeling een keer niet zo leuk is.  

  • Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers

    De meeste medewerkers willen zich ontwikkelen en groeien in hun carrière en als mens. Zorg dat er mogelijkheden zijn voor je medewerkers om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen waardoor zij kunnen groeien in hun functie en kunnen doorgroeien naar een betere functie. Je kent misschien wel het verhaal van de HR-functionaris die de CFO om een opleidingsbudget vroeg? De CFO keek de HR-functionaris aan en vroeg hem verbaast; “Maar wat als ze straks hun opleiding afgerond hebben en vertrekken naar een ander bedrijf?” Waarop de HR-functionaris antwoordde; “Maar wat als ze niets bijleren en blijven?”

  • Ook een goede candidate experience is belangrijk

     Een werkgeversmerk is ook gebaad bij een goede candidate experience. Zorg voor een soepele sollicitatieprocedure en dat kandidaten op een uiterst professionele en vriendelijk manier worden behandeld. Sterker nog, behandel de sollicitanten die afgewezen worden ook met respect en zorg dat ze een keurige afwijzing ontvangen. Zelfs dat werkt mee aan een goed employer brand. 

Met andere woorden 

Employer branding is een machtig wapen en een belangrijke strategie om toptalent aan te treken en binnen te houden. Wie investeert in zijn werkgeversmerk maakt van zijn bedrijf of organisatie een aantrekkelijke werkgever waar mensen graag werken en willen komen werken. 

Meer weten over Employer Branding?

Sluit je aan bij de meer dan 4.500 abonnees van de Employer Branding Expert-nieuwsbrief. Elke zaterdagochtend krijg je een bruikbare tip om je werkgeversmerk te laten groeien en sterker te maken.